10 digitale sidegesjæfter du kan tjene penge på – mens du har et andet job

maiken-ingvordsen-startup-digital

Det foregår hjemme fra sofaen med din laptop! Det er både sjovt og udviklende. Her er 10 idéer til små – eller store – forretningsidéer, du kan starte, mens du har et andet job. Idéer, som de fleste jeg kender, ville kunne kaste sig ud i og opnå at tjene penge på indenfor et år. Læs meget mere om hvordan du gør i min bog Tænk Stort – og slip din indre iværksætter løs.

Fra din laptop i sofaen:

1. Start en webshop
Find en niche og start en online butik. Det går kun én vej – vi køber på nettet. Jeg har selv haft webshop i snart 15 år, og det er til min store fornøjelse. Jeg skiftede i 2017 til Shopify og kan varmt anbefale det system. Husk du kan sælge fysiske og digitale varer men også abonnementer. Folk finder på de mest fantastiske ting.

2. Bliv professionel blogger
Måske er det ikke her, at din hovedindtægt kommer til at ligge, men der er masser af måder at drive en populær nicheblog og tjene penge på den samtidig. Det kan fx være gennem Adsense (Google-annoncer på din blog) eller gennem advertorials (du får penge for at skrive artikler, der er en blanding af redaktionelt- og reklameindhold). For bare at nævne nogle få muligheder. De fleste professionelle bloggere har et medieplan, man kan downloade og dermed se, hvad det koster at få indhold på deres blog.

3. Bliv professionel Instagrammer
Dette er lidt i familie med at være professionel blogger. Byg en profil med nok følgere – eller rettere sagt – med de rette følgere (gerne en meget specifik målgruppe) – og så skal du nok begynde at blive kontaktet af brands, der gerne vil ud gennem din mediekanal. Der findes også virksomheder, der laver Instagram-management, som du kan ansøge om at komme i stald hos, hvis du har nok følgere. Tjek fx Splay – turn yourself into a brand – er deres slogan.

4. Bliv professionel YouTuber
Det kan sagtens lade sig gøre at tjene penge gennem YouTube – på reklamer på dine videoer, advertorials m.m. Jeg er selv i gang med at lykkedes med det gennem en børnekanal på YouTube (Pixitrolden), og jeg har flere venner, der lige nu hitter på YouTube med egne kanaler. Det er lidt en længere snak om hvordan, man gør, men følg mig på Facebook. Jeg kommer til at fortælle meget mere om det i 2017 og frem.

5. Bliv webdesigner
Min egen virksomhed startede for 20 år siden med at tilbyde webdesign. Jeg lærte det gennem venner, læste bøger – i dag ville jeg gå på en workshop og se online kurser. Selvfølgelig findes der masser af mega dygtige webdesignere derude. Men der er også brug for folk, som “bare” kan lave en fin lille WordPress-website. Det kan gå hen og blive en ganske givtig lille sidegesjæft for mange.

6. Lav onlinekurser
Jeg gætter på, at du kan noget specielt. Noget nørded. Har nogle særlige kompetencer. Og her kommer den gode nyhed: Det er der helt sikkert nogle andre (i verden), der også gerne vil lære. Det boomer med online kurser – i alt hvad hjertet begærer. Lige fra faglige ting til DIY. Du kan lave dit eget online akademi eller lægge dig ind på fx Skillshare – så kommer du ud worldwide!

7. Sælg online coaching
Hvis du nu kommer i gang med online-kurserne, så kan du lige så godt også tilbyde online coaching – over fx Skype.

8. Skriv og udgiv en eBog
Vi fortsætter i del-din-viden kategorien, men det kunne selvfølgelig også være en skønlitterær bog, du kan kaste dig ud i. Det er i hvert fald meget nemt at udgive en bog i dag. Tjek Saxo Publish. Det er en super fantastisk selvudgiver-platform. Så står der ikke lige et etableret forlag parat med en kontrakt, så kom nu bare ud over stepperne selv!

9. Start en podcast
Det er – utrolig nok – stadig mega hot at podcaste. Du tjener penge på podcasten på samme måde som med bloggen, Instagram- og YouTubeprofilen. Emnet kan være alt i verden – bare du brænder for det.

10. Lav og sælg en app
Hvis du har idéen til det rigtige indhold, så har jeg online softwaren, som tager 1 time at lære: Appmachine. Det bruger jeg selv og har efterhånden en del apps ude.

Videre herfra …

Nu tænker du måske: “Fedt! Ja! Jeg vil det! Men hvordan gør jeg?”. Som jeg skrev, så kan de fleste jeg kender tjene penge på ovenstående inde for et års tid. Det tager altså tid. Du skal sikkert lære noget teknisk, tjekke nogle forretningsmæssige ting ud osv. Men så vil du også kunne være i luften.

Og driller det stadig, så rådgiver og underviser jeg i hele molevitten. Læs også meget gerne mine bøger, særligt Tænk stort og Original.

Smid en kommentar på Facebook.

 

21,422 total views, 11 views today

Er din hjemmeside mobilvenlig (mobile friendly) og hvorfor det er så vigtigt

maiken-ingvordsen-blog-01

Mobilen er blevet vores computer, og mange hjemmesider får deres primære trafik fra smartphones. Så selvom det er fristende at sidde og designe hjemmesider på stationære computere med store skærme, så har en hjemmeside virkelig behov for at performe godt på mobil og tablet. Vi må altså tænke “mobile first”.

I april måned 2015 erklærede Google, at de favoriserer mobiloptimerede hjemmesider i søgeresultatet på smartphones. Google lægger vægt på brugervenligheden, så det er lettere at finde hjemmesider i høj kvalitet med relevante resultater, hvor teksten er læsbar for brugeren uden for megen zoomen og trykken rundt horisontalt og vertikalt.

Så nu er der altså endnu en grund til at være OBS på det mobile.

Her er en lille 3-trins lyn-guide til hvordan, du sikrer dig stadig at være synlig, når folk søger på dig og dine projekter på deres mobil:

  1. Sørg for, at du bruger et design, som er mobiloptimeret. Dvs. at det bl.a. er responsive (scalerbart) og tilpasser sig forskellige skærmstørrelser (mobil, tablet, bærbar- og stationær computer).
    .
  2. Test dit site på Googles eget værktøj hertil:
    www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly
    .
  3. Har du ikke et mobilvenligt design, og har du ikke lige mulighed for at ændre det med det samme, så kan du installere Jetpack og aktivere det mobile tema i Jetpacks indstillinger.

Andre ting du kan tænke på, når du designer til mobil:

  • Vi kan godt lide at scrolle hurtigt op og ned på en skærm med fingrene. Derfor kan det være en god idé med en “lang” forside, der siger det vigtigste. Den form for scrolling kaldes også for “parallax scrolling”.
    .
  • Sørg for at din side loader hurtigst muligt.
    .
  • Sørg for at din siden har en mobilvenlig menu (eller konverterer til det). Altså ikke for små menuknapper, som kan være svære at ramme med store pølsefingre på den lille skærm.

Vil du lære meget mere selv?
Tjek mine WordPress-workshops ud, som jeg holder løbende her >

Rigtig god fornøjelse!
Kærlig hilsen Maiken



Køb bogen Original – personlig branding og synlighed her i min webshop →

Original af Maiken Ingvordsen


 

13,412 total views, 7 views today

Prioriter dine egne projekter!

typewriter


Trives du også bedst, ligesom jeg, når du husker at få skabt egne projekter og se dem komme ud over rampen?

Skrivearbejde udgør en stor del af min – og sikkert også din – hverdag. Der skal skrives nye bøger, blogindlæg, facebookbeskeder, nyhedsbreve, mailbeskeder etc.

Mange af os har andre jobs ved siden af, at vi udtrykker os selv personligt igennem egne projekter. Så hver gang jeg prioriterer at skrive på min egen nye bog eller et blogindlæg på min egen blog, så ved jeg, at der sidder folk og venter på, at jeg skal vende tilbage til dem eller udføre noget arbejde for dem. Det er en særlig følelse, som man skal arbejde med at kunne rumme, samtidig med at skulle være kreativ for sig selv. For hvad sker der ofte? Man lader sine egne ting komme til sidst, hvilket i værste fald resulterer i, at man ikke får skabt noget selv, opdateret sin egen hjemmeside eller Facebookpage.

DEN GÅR BARE IKKE!

FOR SÅ BRÆNDER DU UD SOM KREATIVT, SKABENDE MENNESKE!

OG FAKTISK ENDNU VÆRRE – DIT SKABENDE SELVVÆRD LIDER.

Når vi tilsidesætter andres behov og forventninger til fordel for vores egne, så går vi imod vores indre pleaser. Denne pleaser har en tendens til at se meget sort hvidt på tingene. Måske kommer den med udsagn såsom: ”Hvis ikke jeg svarer mails først, så mister jeg alle mine klienter”. Det er katastrofetænkning og meget langt fra virkeligheden i den pågældende situation.

Jeg håndterer det bl.a. på måde, at jeg laver tidsramme-aftaler med mig selv. Det kunne være at prioriterer at skrive på min bog fra 8-10 om morgenen. Det er to timer, som faktisk er ret lang tid, hvis de bruges effektivt. Herefter går jeg igang med at udføre arbejde for andre – mine kunder. Så jeg udsætter sådan set bare mine svartid i 2 timer. Det er der ikke andre end mig selv, der lægger mærke til. Og samtidig får jeg skrevet 3 nye sider i min bog.

For det, jeg i virkeligheden gør er at beskytte mig selv. Jeg fastholder, at jeg prioriterer mit indre ønske og behov om at udtrykke mig kreativt, og skrive min bog. Desuden er dét, at skrive bøger også en vigtig del af min forretningsstrategi. Det er en nødvendig langtidsinvestering, så at undgå eller nedprioritere det, er en virkelig dårlig beslutning. Jeg finder desuden min største inspiration og mest ny viden, når jeg taget udgangspunkt i mine egne ting. Derefter gavner det alle mine andre kunder. 

Hvis jeg gang på gang tilsidesætter mit eget kreative arbejde, og i stedet bruger tiden på at svare emails, så bliver jeg til sidst en meget gnaven virksomhedsejer, der går og brokker sig over kunderne. Jeg tager det derfor meget alvorligt, at jeg har indset, hvor vigtigt det er for min personlige trivsel, at jeg får udtrykt mig selv kreativt.

Det behøver ikke være 24/7. Bare lidt hver eneste dag!

Kærlig hilsen Maiken



Køb bogen Original – personlig branding og synlighed her i min webshop →

Original af Maiken Ingvordsen


 

6,041 total views, 1 views today

Professionelle pressefotos kommer før din hjemmeside! Her er mine yndlingsfotografer

pressefoto-maiken-ingvordsen-blog

Find dig en yndlingsfotograf (eller et par stykker)

Jeg kan ikke understrege, hvor vigtigt det er, at du præsenterer dig visuelt med top professionelle pressefotos. Ikke billeder taget af din semi-professionelle fætter. Nej, brug nu penge på en professionel fotograf! For du skal bruge fotos hele tiden digitalt: På din hjemmeside, dine sociale medier, dit nyhedsbrev etc.

Her er en liste over fotografer, som jeg selv samarbejder med og har brugt i mange år. De har hver især meget forskellig stil, og jeg har for sjov sat et par billeder ind, som de hver især har taget af mig, så du kan se forskelligheden. Husk dog, at de er så seje, at de kan lave mange forskellige udtryk – ikke kun mine. Tjek deres hjemmesider ud.

Lisbeth Holten Fotografi
www.lisbethholtenfotografi.dk

maiken-musiccookbook-1

maiken-lisbeth-holten-02

Camilla Hey
www.heyfaces.dk

maiken-camilla-hey

maiken-camilla-hey-02

Robin Skjoldborg
www.robinskjoldborg.dk

maiken-robin-skjoldborg-01  maiken-robin-skjoldborg-03

Thomas A
www.thomas-a.com
Tjek lige hans side, for nu er det et billede af mig som Pixitrolden, du ser her, men han laver også fantastiske ikke-troldebilleder :-)

pixi-siger-hej

Og girlies! Damer! Intet foto uden en god make-up artist. Min personlige #1 favorit, som altid lægger min makeup, og som også er en fremragende frisør, er:
Annette Collin
www.annettecollin.dk

Skærmbillede 2015-10-28 kl. 22.09.08

Giv den gas og bliv den smukkeste version af dig selv!

Bonustip 1!
Forbered dit billede:

  • Se på andres billeder og lav en samling af billeder, du godt kan lide. Send dem til fotografen i forvejen, så I kan spore jer ind på stil og opstilling. Vær samtidig åben overfor fotografens idéer, da du jo har valgt den pågældende fotograf pga. hendes/hans fotografiske stil.
  • Nyt tøj… Jeg gør faktisk det mht. tøj, at jeg går i Magasin og køber en masse forskelligt. Det kan retuneres i 30 dage med fuld returret. Noget beholder jeg, og andet leverer jeg bare tilbage. Men så har jeg haft en 4-5 forskellige sæt lækkert, nyt tøj med til fotosession.
  • Frisør inden foto. Håret er vigtigt!

Bonustip 2!
Sørg for at få taget forskellige slags billeder:

  • Højformat (alm. format til et hovedskud).
  • Bredformat (til sociale medier, slideshows på din hjemmeside etc.).
  • Med hvid baggrund (som kan fritlægges).
  • I et miljø/setting, som signalerer det, du gerne vil (fx på scenen, ved dit instrument, undervisningssituation etc.).

Bonustip 2!
Ofte har man brug for et fritlagt billede af sig selv – altså hvor du er skåret ud og der ikke er nogen fast baggrund, så billedet kan lægges ovenpå andet grafik. Det kan du få lavet fra dag til dag og til under 100 kr. her online:

Mr. Clipping eller Pixelz

Kærlig hilsen Maiken



Køb bogen Original – personlig branding og synlighed her i min webshop →

Original af Maiken Ingvordsen


 

3,283 total views, 1 views today

Tag testen: Er du original? Skiller du dig ud? Har du et stærkt personligt brand?

test-dig-selv

Her er en test, der tager udgangspunkt i min bog Original – personlig branding og synlighed.

Det er ikke et mål at “bestå” testen. Målet er, at sætte sig selv nogle personlige guidelines, og prøve at efterleve dem så godt som muligt. Ingen er perfekte, og det vil svinge op og ned i perioder i dit liv, hvor meget, det lykkes at efterleve dine egne personlige guidelines.

Spørg dig selv, hvor godt det her passer på dig:

  • Jeg skaber med udgangspunkt i min passion og mit behov for at udtrykke mig selv – ikke markedets behov.
    .
  • Jeg anses som en ekspert indenfor min branche/niche, og regnes for at være blandt de bedste
    .
  • For mig handler det ikke om at blive kendt, men om at opnå indflydelse. Kendthed er et overfladisk og uinteressant mål.
    .
  • Jeg fokuserer på at økonomisk succes er ikke målet, men resultatet af et stærkt brand.
    .
  • Det er min unikke sum af kvaliteter, der er mit vigtigste konkurrenceparameter.
    .
  • Jeg har italesat mit professionelle og personlige kald
    .
  • Mit navn er min business
    .
  • Mit navn er mit kvalitetsstempel
    .
  • Jeg er kendt for både mine produkter og min personlighed
    .
  • Jeg lever mine egne drømme ud – ikke en andens
    .
  • Jeg vil gøre en forskel
    .
  • Jeg har drive og handlekraft
    .
  • Jeg gør tingene på min egen måde og ligger ikke under for, hvad der er ”normalt” i min branche
    .
  • Jeg frygter ikke mine konkurrenter. Jeg er helt unik og specielt.
    .
  • Jeg vælger med omhu, hvad jeg siger ja til, for jeg har lagt en flereårig strategi og er reflekteret omkring, hvilken vej jeg ønsker at gå professionelt
    .
  • Mine modtagere er meget mere end kunder. De er mit publikum, som jeg ønsker at inspirere og influere.
    .
  • Jeg venter ikke på at andre skal opdage mig og mine talenter. Jeg viser hvem jeg er gennem handling.
    .
  • Jeg ser mig som en stammeleder, der skal lede og inspirere mine følgere (fx online)
    .
  • Jeg har taget kontrol over søgeresultatet på side 1 i Google, så det repræsenterer mig bedst muligt.
    .
  • Jeg har en gennemtænkt digital platform, og bruger den dagligt til at skabe synlighed for mit personlige brand samt til særskildte kampangner.
    .
  • Jeg har en gennemgående visuel identitet.
    .
  • Jeg er modig og ikke bange for at tage chancer.

Jeg hører meget gerne om dine personlige guidelines! Lad os inspirere hinanden.

Kærlig hilsen Maiken



Køb bogen Original – personlig branding og synlighed her i min webshop →

Original af Maiken Ingvordsen


 

2,201 total views, 2 views today

VÆR MODIG – de flestes yndlingskapitel i min ORIGINAL-bog – læs selv!

modig

Inspireret af den afdøde russiske psykolog Lev Vygotskijs begreb ZPD (Zone of Proximal Development), som på dansk betyder zone for nærmeste udvikling, har jeg tegnet dig en modighedsmodel.

original-modighedsmodellen

Du kender sikkert allerede udtrykket komfortzone. Det er en metafor for, når du er i et miljø, du føler, at du kan kontrollere. Her er tingene genkendelige og derfor komfortable, uanset om de er behagelige eller ubehagelige. Det kan være at sidde i den samme kø om morgenen i bilen på vej til arbejdet. Det kan være den samme side af sengen, du ligger i. Det kan være at skændes med din partner over ligegyldige ting. Dine vaner og rutiner samt en stor del af din attitude og adfærd er alt sammen en del af din komfortzone. Mange mennesker bevæger sig meget sjældent uden for denne zone.

Men forestil dig, at uden om din komfortzone ligger din læringszone. Det er en sfære, du træder ud i, når du vil udvide dit blik og din verden. Du gør det, når du lærer nye sprog, rejser til ukendte lande, ændrer dine vaner, lærer om nye kulturer, får nye venner osv. Her observerer og eksperimenterer du. Nogle mennesker tiltrækkes af denne zone, så de regelmæssigt søger derhen. For andre kan det allerede være lidt skræmmende at skulle derud.

Helt yderst ligger ingen-erfarings-zonen. For mange er det vejen til panik. Men for de rigtigt modige – kunstnerne, de kreative, iværksætterne – er det lige omvendt. Det er her magien opstår. Her kan der være muligheder, du ikke kender til, for du har aldrig været der. Nogle gange er dét, der kan ske, endda større end din egen forestillingsevne.

Og du skal helt herud en gang imellem. Du skal tage chancer, for først da skiller du dig ud og bliver original. Det er ikke nok at bevæge sig inden for de to andre zoner.

Forandring betyder ikke at miste det, du allerede har. Forandringer er lig med udvikling. Det, du risikerer ved ikke at søge helt ud, er risikoen for at miste den, du har mulighed for at være. Frygten for forandring kan holde os tilbage fra at modtage nogle af de største muligheder, som livet har at tilbyde os.

Hvis du er et kreativt og skabende menneske, så kender du til alle de følelsesmæssige spændinger, som dette helt naturligt medfører. Man er fyldt med dyb sårbarhed, fordi man sætter sig selv og sit personlige udtryk på spil igen og igen. Det giver en masse modsatrettede energier: Hvorfor bliver man egentlig ved med at udsætte sig selv for andre mennesker, der forholder sig til det, man laver, og som ikke altid er lige positive? Eller hvad med det store ansvar, som succes medfører, andres forventninger osv.? Vi ønsker det og så alligevel ikke. Derfor er der heller ikke noget at sige til, at mange af vores følelser vil beskytte os og holde os inde i vores komfortzone.

Men så bliver vi alligevel overrumplet af kreativiteten. Den ubeskrivelige, uendelige kraft, en mega magnet, der trækker os udad mod ingen-erfarings-zonen.

Så derfor: Tro på dig selv. Du er stjernen i dit eget liv. Det, du ikke selv beslutter, vil andre beslutte for dig. Arbejd med din frygt og dit selvværd vil vokse. Dine drømme vil altid være meget større end smålige mennesker, der vil prøve at holde dig tilbage. Omgiv dig med mennesker, der løfter og styrker dig, og vær selv sådant et menneske.

DU ER (EN) ORIGINAL, DER ER INGEN SOM DIG. HELDIGVIS!

Kærlig hilsen Maiken



Køb bogen Original – personlig branding og synlighed her i min webshop →

Original af Maiken Ingvordsen


 

5,675 total views, 1 views today

Du behøver ikke stå til rådighed 24/7! Sluk telefon og email mens du arbejder på noget vigtigt.

sluk-mobilen


The demand in our lives exceeds our capasity

Find din egen ballance mellem omverdenens krav og forventninger og dine egne ambitioner.

Vi har alle forpligtelser, som vi skal leve op til, men ofte er mange af de omstændigheder, vi føler som krav noget, som vi har pålagt os selv. For det er os selv der bestemmer, hvornår vi tager telefonen, svarer på en sms, emails, Facebookbeskeder osv.

Når vi selv sender en besked afsted, så vil vi ofte gerne have svar tilbage lige med det samme, for vi har alle sammen en tendens til at se vores egne ting som de vigtigste i verden. Men jo mere succes man får, og dermed mere ansvar og andre folks forventninger, så står det også mere og mere klart, at vi jo ikke kan tillade os at forvente af andre, at de står til vores rådighed 24 timer i døgnet. Så forstår vi det enorme press det er. På samme måde kan vi derfor også sagtens tillade os at give os selv fri flere gange om dagen.

Men hvad gør man så med alle de henvendelser og professionelle forpligtelser, som man jo har og får?

Udad hård tjent erfaring, har jeg lært, at det vigtigste er, at andre mennesker ikke føler sig usikre på, om de er glemt. At du holder en løbende kontakt. Den kan være ultrakort – bare et par linier på sms, om at du arbejder på sagen, at de er i pipelinen eller at du svarer tilbage senere.

Kærlig hilsen Maiken



Køb bogen Original – personlig branding og synlighed her i min webshop →

Original af Maiken Ingvordsen


 

1,836 total views, 4 views today

First things first! Gør altid det vigtigste først – inspireret af GTD-bølgen.

01

Hariku Murakami
I get up at 4:00 am and work for five to six hours.

At sikre sig at få skrevet på sin bog, er det vigtigste for Murakami – first things first!

Jeg har i mange år interesseret mig for hele GTD-bølgen (Getting Things Done af David Allen). Det er både en bog og en metode, og mange to-do-list redskaber bygger på netop denne metode. 

Metodens primære budskab kort fortalt

Få planlagte opgaver og projekter ud af dine tanker, altså ud af hovedet, ved at nedfælde dem eksternt og derefter dele dem op, i handlingsorienterede arbejdsopgaver.

Når de kommer ud af hovedet og ned på fx papir eller computeren bliver det muligt at fokusere på at handle på opgaverne i stedet for at bruge al din energi på at huske på dem.

Når du har “mind like water”, genvinder du et klart syn på vigtige perspektiver og dit fokus på 4 ting nemlig:

Igangværende opgaver
Igangværende projekter
1-2 årige mål
3-5 årige mål

Kig nu på din to-do-liste

Det helt store tip er, at blive god til at kunne prioritere dine opgaver!

En to do liste må ikke bare være en lang uprioriteret liste af opgaver. Du skal gruppere din to-do-liste i emner og hver aften, skal du holde et lille planlægningsmøde med dig selv, om morgendagens emner. Her prioriterer du 3 opgaver til i morgen, som du sætter øverst på listen. Det er urealistisk for de fleste – inklusiv mig selv, at få ordnet eller afsluttet mere end 3 (vigtige) ting.

Kommer der nye ting ind i løbet af dagen, så må disse ikke lægges til dagens lille liste, men skal grupperes ind under de andre lister du har. Du skal holde fokus på det, du allerede har bestemt dig for at arbejde med og gerne afslutte samme dag.

Pas på ikke at blive fanget i ”det haster”. De fleste ting kan vente en dag eller en uge. Hvis du arbejder med andre mennesker, så spørg ind til hvor meget det virkelig ”haster”. Du vil blive forbavset over, hvor sjældent det rent faktisk virkelig haster. Ofte er det, at det haster, mere et udtryk for, at de selv er bagud med ting. Jeg har fx kunder, der ønsker sig en ny hjemmeside, hyrer mig til opgaven, og når jeg spørger efter en deadline, så siger de at ”den skulle have været færdig i går”. Hvis jeg så spørger ind til benet omkring dette hastværk, så viser det sig, at det bunder i, at de har været måneder, måske år om at få sat opgaven igang.

Det er vigtigt, at du ikke lader andre projektere deres egen dårlige samvittighed over på dig. Du har dine arbejdsmetoder og dem skal du have lov til at overholde. Så er du 1 måned om det, du gør, for at du kan overholde dine egne kvalitetsstandarder, så er det vigtigt, at de forstår det.

Jeg kan fx godt lave en hjemmeside på 3 dage – men jeg ved bare, hvor meget flottere den bliver, og hvor meget dybere jeg kommer ind kommunikationen og selve arbejde, hvis jeg tillader det at være en proces, der løber over en måned.

Opsummering

Gruppér din to-do-liste i emner

Prioriter dine opgaver fx:
Vigtigt haster (3 opgaver dagligt)
Vigtigt
Alle andre opgaver

Gå efter at udrydde 3 daglige opgaver

Sæt deadlines i to-do-listen

Sæt tid af i din kalender

Kærlig hilsen Maiken Ingvordsen



Køb bogen Original – personlig branding og synlighed her i min webshop →

Original af Maiken Ingvordsen


 

1,876 total views, 4 views today

32 håndplukkede måder at få flere likes på din Facebookpage

fb


Flere Facebook likes – ja tak!

Jeg bruger til daglig en stor del af min tid på at arbejde professionelt med virksomhedsbrands og personlige brands på sociale medier –  herunder Facebook som primært medie. Dette indlæg er en opdatering af et indlæg, jeg lavede i 2013 på forlagsliv.dk, som stadig er meget populært og ligger nummer 5 i Google, når man søger på ” få flere likes på Facebook”.

I denne nye version får du mine aktuelle, personlige tips til hvordan, du griber din Facebookpage an for at opnå flere likes, så du får opbygget et community omkring din professionelle identitet og forretning. Der findes endnu flere metoder, men jeg synes, at disse tips opretholder en naturlig balance mellem at forblive personlig på din page og ikke for købmandsagtig.

De personers og virksomheders Facebookpages, som jeg har med at gøre, er ofte personlige brands, og derfor skal man kunne mærke, at der står et menneske bag (og ikke bare en virksomhed, der vil sælge dig noget). Vi følger nemlig sjældent virksomheder. Vi følger mennesker, som kan fortælle historier, inspirere, og som har holdninger.

Jeg vil anbefale, at du også læser min bog Original, der graver dybt ned i emnet om hvorfor, vi følger andre, og hvorfor andre kunne have lyst til at følge os. Bogen har et langt afsnit om tribes, som er hele fundamentet for at skabe sig followers på en Facebookpage. For én ting er teknik. En helt anden sag er indhold!

Lad os komme igang!

Tips af teknisk karaktér

Tip #1: SEO-optimér din Facebookpage

Vi googler, Facebooker og YouTuber hinanden. Det er helt essentielt, at du er nem at finde online. Ligesom du kan søgemaskineoptimere din hjemmeside, kan du også optimere dine profiler på sociale medier. Facebook har netop afsløret, at søgemuligheden lige nu bliver udvidet og meget mere bred i fremtiden, så du kan søge på tværs af profiler og posts. Facebook vil decideret prøve at konkurrere med Google og Twitter (læs mere her).

Men når jeg skriver, at du skal søgemaskineoptimere din Facebookpage, så handler det grundlæggende om to ting:

  1. Hvis din professionelle side og din private profil har samme navn (fx dit eget navn), så sørg for at man ikke er i tvivl om, at det er den professionelle side, man skal følge. Det kan du fx ved at have et pressebillede eller logo som profilbillede på din professionelle side og et mere privat billede på din private profil. Husk også, at du på din professionelle side har en titel til rådighed (fx forfatter). Den viser sig også i søgeresultatet.
    .
  2. Sørg for at have udfyldt så meget info som muligt på din professionelle page under menupunktet “Om” (også kaldet “sideoplysninger”).
    .
  3. Opret dig evt. under Facebook Places (så man nemt kan finde dine kontaktoplysninger. Her er en guide, og det foregår via din mobiltelefon eller iPad (med GPS slået til).

Skærmbillede 2015-11-23 kl. 00.15.08
.

Tip #2: Promover din Facebook Page

Ja, det virker, og du vil få likes ud af det!

Jeg vil ikke have dig til at lave en kedelig annoncer i højre side af browservinduet. Drop dem! Jeg tænker på et opslag, der kommer naturligt frem i nyhedsstreamen, hvor der står ”anbefalet side”.

Gå ind på https://www.facebook.com/ads/create – og vælg “promover side”. Læs alt nøje igennem!

En promovering af en side kører typisk i 7 dage.
.
Skærmbillede 2015-11-23 kl. 00.28.17
 .

Tip #3: Bevæg dig UD på Facebook som din page, kommentér og del

At have/være en professionel page fungere meget anderledes end en privat profil. Du kan ikke hive folk ind på siden lige så nemt, som du plejer ved at ansøge om deres venskab. Men du kan sagtens networke alligevel, og det kan du gøre udenfor din egen page. Det vil give dig credit, at du interagerer med andres updates ved at dele og kommentere, plus det vil give interesse og trafik tilbage til dig selv.

Du skal naturligvis ikke spamme andres pages med reklame om, at man skal like din page. Du skal bare være ganske almindelige social, deltage i debatter, komme med sjove bemærkninger, nyttig viden etc. Det skal nok give dig opmærksomhed.

Du skifter identitet til din Page (indefra din page – “brug Facebook som…”) og herefter kan du kommentere på andres pages opslag (ikke private profiler). Du kan til gengæld dele private profilers opslag og dermed lave en kommentar (folk skal nok lægge mærke til, at nogen deler deres opdateringer).
.

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 22.59.27

.

Tip #4: Skift dit Facebookpage-cover løbende og brug det som reklameplads

Din Facebookpage er din reklamesøjle, dit udstillingsvinde og en del af din butik. Så brug endelig topbanneret, dit cover, til noget seriøst. Sørg for det er flot grafisk (få måske en grafiker til at designe det for dig!) eller tjek fx det gratis online program www.canva.com ud. Skriv vigtige beskeder om kommende events, tilbud osv. på dit banner. Kommer man ind på din page, så ser man det 100%.

Skærmbillede 2015-11-23 kl. 00.32.51

Tip #5: Integrer din Facebookpage med dit website (fx i WordPress) – Facebook likebox

Find et godt Facebook likebox wordpress plugin. Jeg foretrækker Jetpacks Like Box.

Skærmbillede 2015-11-23 kl. 00.34.29

Tip #6: Promovér (boost) en enkelt statusopdatering

Vi vil gerne stimulere viral spredning af vores opdateringer, og vi ved, at hvis nogen interagerer med dem ved at like eller kommentere, så stiger den virale spredning.

Facebooks giver mulighed for at promovere enkelte statusopdateringer. Jeg gør det selv, når jeg har opdateringer med særligt vigtigt indhold, fx et salgstilbud i min webshop. Det kan også være en opdatering med en nyhed, som jeg kan regne ud, vil interessere mange.

Prisen for at promovere et enkelt opslag er yderst rimeligt sammenlignet med al andet marketing, du betaler for. Jeg bruger typisk 50-100 kr. pr. promoverede opdatering og rammer dermed 5-10.000 mennesker. Helt konkret bliver opdateringen vist i dine fans (og evt. deres venners) nyhedsfeed indenfor fx de næste 3 dage (du vælger selv).

Promover kun dit aller bedste indhold og sørg gerne for, at der er et billede med i opdateringen. Nogen giver det råd, at man kun skal promovere til eksisterende fans (og ikke deres venner) for at mindske risikoen for sure tilbagemeldinger og spamanklager. Jeg plejer nu at tage chancen. Det har ofte givet nye likes på min page.

Du kan promovere en opdatering lige nede under selve opslaget eller via: https://www.facebook.com/ads/create (ps. der findes også Power Editoren og Facebook Business Manager – men det kommer jeg ikke inde på her).

Se den blå “boost” knap nederst på billedet her.

Skærmbillede 2015-11-23 kl. 00.37.57

Tip #7: Link til din Facebookprofil på dine andre sociale medier og i dit nyhedsbrev

Hvis dit mål er at få flere likes på din Facebookpage, er det en god idé at kigge dig omkring, hvor du har mulighed til at linke til den. Du har fx et link til rådighed på din Instagramprofil. Det kan linke til din Facebookpage, hvis ikke du har en hjemmeside eller blog, der er vigtigere. Og sørg endelig for, at dit nyhedsbrev også linker flere gange til din Facebookpage i samme nyhedsbrev, fx i toppen og i bunden.

Tip #8: Sørg for like- og deleknapper ved alle dine blogindlæg og eventuelt også på dine almindelige hjemmeside-sider

Der findes mange gode plugins, hvis du fx bruge WordPress til din blog og/eller hjemmeside. Jeg foretrækker selv Jetpacks dele-plugin.

Tip #9: Facebook Page Promoter Lightbox

Endnu et WordPressplugin, som jeg selv har tænkt mig at prøve i nogen tid: https://wordpress.org/plugins/facebook-page-promoter-lightbox/

Pluginnet er en lightbox, der nedtoner størstedelen af din hjemmeside og fremhæver en Like Box i midten af siden. Samme effekt bliver ofte brugt til at få besøgende til at tilmelde sig et nyhedsbrev. Indstillingerne for pluginnet kan justeres: Box størrelse, hvornår den skal komme frem på skærmen, og farven på dens skygge.

Det er lidt pushy – men det skal prøves af!¨

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 23.14.58

Tip #10: Link til din Facebookpage i din emailsignatur

Overvej at linke til din Facebookprofil i din emailsignatur. Nogle vil sige, at det kolliderer med spamlovgivningen, men der er trods alt mange, som benytter muligheden alligevel. Du bestemmer selv.

Tip #11: Pay with a like

Og så lige ét sjovt WordPressplugin til:
Pay with a like: https://premium.wpmudev.org/project/pay-with-a-like

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 23.16.29

Som der står om pluginnet:

Pay with a Like lets your visitors exchange a Like, +1, Tweet or share for access to articles, videos, ebooks, coupons – pretty much anything you can dream up.

Det er faktisk ret smart, at lade folk betale med et like, hvis du alligevel har tænkt dig at give dem noget gratis.

Tip #12: Send folk automatisk til din Facebookpage

Måske bruger du et nyhedsbrevssystem, hvor du selv kan bestemme, hvilken side folk skal sendes videre til, når de har tilmeldt sig. Eller afholder du webinars gemmem GoToWebinar, hvor du også bestemmer, hvor folk sendes hen, når de har tilmeldt sig?

Send dem til din Facebookpage! Det skal nok give nogle ekstra likes. De er jo allerede hooked.

Tip #13: Tal om din side overalt

Når og hvis du laver radiointeriew, i skriftlige interviews, på TV, når du holder foredrag, i dine slides. Gør opmærksom på, at du kan følges og findes professionelt på Facebook.

Tip #14: Planlæg og schedule dine opdateringer

Du kan forberede et opslag og planlægge, at det offentliggøres på din side på en anden dato og et andet tidspunkt. Det er en mere strategisk og effektiv måde at gå til dine opdateringer på end “bare” at sidde og finde på noget en gang i mellem. Den meget strukturerede tilgang til Facebook er nogetm som de fleste skal vende dig til, men jeg lover, at der er en gulerod i den anden ende. Det er sindsygt smart! Du kan sammenligne det med at driveen professionel blog eller et magasin. Der ville du også planlægge artiklerne i god tid med fx en editorial kalender. Se Facebook som din mikroblog og planlæg!

Planlagte opslag kan offentliggøres mellem 10 minutter og 6 måneder, efter du har oprettet dem.

Sådan planlægger du et opslag:

  1. Begynd at oprette dit opslag øverst på din sides tidslinje
  2. Klik på ud for Offentliggør
  3. Vælg Planlæg opslag
  4. Vælg dato og klokkeslæt for, hvornår du ønsker, opslaget skal vises
  5. Klik på Planlæg

Tip #15: Post når du får mest ud af det (find de rette tidspunkter)

Det er meget individuelt, hvornår man får mest ud af sine opslag, men nogle vil anbefale:
Om aftenen
I weekenden

I følge Facebook så er “peak activity” omkring kl. 15, så det kan du jo også prøve at gå efter. Onsdag skulle efter sigende også være den mest aktive hverdag på Facebook.

Tip #16: Overvej din opdateringsfrekvens (antal posts dagligt/ugentligt)

Der er to ting i det:
1) Hvordan dine følgere reagerer på dit antal opdateringer.
2) Facebooks algorithme (åh ja, hvem der bare kendte den).

Lige nu siger man i forhold til følgernes interesse for opslag:

Opdateringer 1-2 gange om dagen får 40% mere engagement end opdateringer 3 eller flere gange om dagen. Mindre er altså mere.

Til gengæld er der så også Facebooks algoritme at tage hensyn til, som siger, at man normalt har et reach på ca. 20% på en Facebookpage – altså at du i gennemsnit når 20% af dine følgere med dine opslag. Og hvad gør så, at man nogle gange når flere?

  • Generel popularitet: Hvor godt sidens tidligere opslag har klaret sig blandt dens følgere (interaktioner – likes, kommentarer, deling, klik på links).
  • Opslagets popularitet: Hvor godt dette opslag klarer sig hos dem der har set det.
  • Sidens popularitet hos brugeren: Hvor godt sidens tidligere opslag har klaret sig hos den specifikke bruger.
  • Opslagets type og brugeren: Hvor godt formatet (statusopdatering, billede, video, link) matcher hvad den specifikke bruger har interageret med tidligere.
  • Friskhed: Hvor nyt opslaget er.

Og du kan forsøge at:

  • Anspore dine læsere til at dele, kommentere på og like dine opslag

Med andre ord: Interagerer folk IKKE med dine opslag, så er de for kedelige, pushy og uinspirerende. Så slet dem og prøv igen! Det er afregning ved kasse ét!


Tips af indholdsmæssig karaktér

Tip #17: Giveaways og konkurrencer til folk, der allerede liker din side

Konkurrencer eller giveaways er noget af det indhold, som efter min erfaring giver aller mest interaktion. Lav derfor sjove og nemme konkurrencer med fede konkurrencer, hvor du fx samarbejder med andre brands. Det vil få dine followers til at interagere for at vinde, og på den måde spredes din side ud i deres eget netværk – og giver dig i sidste ende nye followers.

Tjek altid de aktuelle Facebookkonkurrenceregler (Google).

Tip #18: Lav en konkurrence med en fed præmie og boost den (opslaget) til en specifik målgruppe

Invester gerne penge i en præmie eller lav alternativt et samarbejde med et andet firma/brand og boost derefter dit opslag med konkurrencen ud til en specifik målgruppe – ud over dem, der allerede har liket din side. På den måde tiltrækker du nye likes til din Facebookpage.

Husk igen at tjekke de aktuelle Facebookkonkurrenceregler ud (du googler dem bare).

Tip #19: Cross promotion

Samarbejd med andre page-managers, hvor I aftaler, hvordan I kan eksponeres overfor hinandens followers. Det kan være pages indenfor samme professionelle område, men det kan også være indenfor forskellige områder, hvis bare I har samme målgruppe. Man kan kalde det at cross-promovere, og du kan indgå deciderede partnerskaber.

Tip #20: Lav en længerevarende konkurrence

Fx en julekalender, en sommerferiekonkurrence der kører hele juli etc. Det giver utrolig meget tilbage, at lægge ekstra arbejde i at lave et tiltag, der kører over længere tid.

Tip #21: Kom i gang med videomarketing

Video er det helt hotte på Facebook. Facebook prioriterer videoopslag, og det giver højt reach (mange ser dit opslag) og mange views af din video, da Facebook har en autoviewfunktion. I skrivende stund tæller et view, når en person har set din video i 3 sekunder. Derfor er det meget vigtigt, at du designer din video med det i mente, fordi det indikerer også at mange ikke ser meget mere end de første 5-10 sekunder. Faktisk, så er den optimale videolængde på Facebook lige nu omkring 20-30 sekunder. Et lidt sært dogme at klippe og producere video udfra, men prøv og se det som et kreativt benspænd. Nogle vælger også at tekste deres videoer (selvom der er lyd på), fordi mange ikke gider slå lyden til, når de ser en video.

(Pro pro tip: Hvis du virkelig vil have mange videoviews, og du promoverer din video, skal du ind og bruge powereditoren til at booste dit videoopslag. Det giver flere videoviews end “bare” at booste et opslag under selve opslaget)

Tip #22: Selvrefererende posts får flere likes

Vi følger som sagt primært mennesker og sekundært brands og virksomheder. Derfor vil mange af os opleve, at når vi inddrager os selv i vores posts, så får vi en tilsvarende større reaktion tilbage. At inddrage dig selv kan fx være at tage udgangspunkt i en personlig erfaring, at tilkendegive en holdning (postiv/konstruktiv – undgå for meget negativ), referere til en personlig oplevelse etc.

Tip #23: Skriv blogindlæg og del dem på din Facebookpage

Et godt tip til at holde gang i din Facebookpage og få skrevet en masse posts kan være at se pagen som din mikroblog. Men nogle gange, har man lyst til at skrive længere artikler, og i sidste ende “eje” indholdet selv, på sin egen blog. Derfor er der utrolig mange gode grunde til at blogge på en ekstern blog.

At dele blogindlæg på din Facebookpage er at dele indhold, der som regel er tungere end det, vi for det meste møder på Facebook, og det er min egen erfaring, at det er noget folk meget gerne vil have. Derfor er det som regel en del af min egen markedsføringsstrategi – både for mit personlige brand, min virksomhed og kampagner ifm. produkter – at blogge.

Du kan starte din egen WordPressblog eller du kan se, om du kan komme til at blogge et sted, hvor der allerede findes en platform med læsere.

Tip #24: Del læseprøver

Skriver du fysiske bøger og/eller eBøger, så er det en god idé at dele læseprøver på din Facebookpage. Mange bruger tjenesten www.issuu.com til at loade en PDF-fil op på, og dele et læseprøve-link herfra. Jeg har selv brugt tjenesten i mange år.

Tip #25: Opret et Facebookevent

Uanset om det er en workshop, et foredrag, en release, livechat, et webinar – noget du afholder – så husk at oprette det som en Facebook Event. Folk er vant til at bruge tjenesten, og så giver det fin synlighed.

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 01.03.47

Tip #26: Kør et ”tema” og bliv ved!

I over et år kørte jeg hver  fredag en tema-opdatering, der hed #pralefredag. Altså ren pral om hvad der er sket i ugens løb. Det gav som regel over 100 likes og 40-60 kommentarer, og det tror jeg både er fordi det er sjovt og lidt provokerende, og fordi vores sind og hjerne elsker noget, der gentager sig.

Mit tema kørte hver fredag, men det kunne også være en månedskampagne – fx “Challenge of the month” med en opdatering hver dag. Mulighederne er uendelige.

Tip #27: Milesstones – opbyg dit CV og portfolio på Facebook

Markér når der sker noget særligt. Det kan være alt lige fra events, større projekter, aftaler der kommer i hus, din fan #1000 – hvad som helst.

Du kan gå tilbage i tiden og oprette mærkesager, der allerede er sket. Først skal du gå helt i bund på din page og oprette hvornår, det hele startede.

Derefter kan du oprette flere milepæle. Det er blot almindelig opdateringer, hvor du vælger det som funktion. Men husk lige at time disse opdateringer, da det hurtigt kan virke irriterende og som spam at få 10 milepæle serveret lige efter hinanden i nyhedsfeltet (hvis du nu går amok med det). Tilføj også gerne noget storytelling i dine milepæle-opdateringer. Fortæl i levende ord og billeder hvad der skete!

Tip #28: Live arrangementer – del slides og materiale – via Facebook

Igennem flere år gjorde jeg det, at hver gang jeg holdt et foredrag eller en workshop, så sluttede jeg af med at vise et slide med min Facebookadresse og sige højt i forsamlinge at: ”Jeg havde lagt materialet til download på min Facebookpage” (typisk slides som PDF).

Så måtte alle deltagere, op til 1000 mennesker årligt, en tur ind forbi min Facebookprofil, for at få det gratis materiale. Man kunne downloade det uanset, om man havde liked min page eller ej, men mange af dem, der kiggede forbi blev konverteret til followers! Samme princip har jeg brugt som afslutning på online webinars.

Sørg altså for at afslutte alle dine powerpoints, keynotes, Slideshares, webinars osv. af med at henvise til dit website og din Facebookpage evt. med download af materialet. Mit materiale havde en kode på, som man fik ved arrangementet (det er bare en WordPress page med en kode). Det var eksklusivt for deltagerne, der kunne downloade. Blev mine andre followers så sure? Det tror jeg ikke specielt. De fik mere oplevelsen af, at de gik glip af noget godt!

Tip #29: Stil et spørgsmål i din opdatering og få 100% flere kommentarer, end du ellers gør

Det er altid et godt “trick” at stille et spørgsmål i en overskrift eller en post. Der sker nemlig det, at man føler, man bliver nødt til at læse videre for at få svaret… Eller man føler, at man bliver nødt til at svare. Du kan jo prøve idéen af som et dogme og se, om det virker for dig.

Tip #30: Vis dit instagramfeed på din Facebookpage

Du kan vise dit intagramfeed på din facebookpage.  Du kan opsætte et ekstra menupunkt på din Facebookpage, der live-loader dit instagramgalleri.

Jeg bruger app’en:

Instagram Feed Tab for Pages
https://www.facebook.com/appcenter/instagram_feed?fb_source=dialog&fbsid=502

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 01.18.42

Tip #31: Sørg for, at der stort set altid er et billede eller grafik med i dine posts – ikke kun ren tekst

Man siger i skrivende stund, at fotos får 53% flere likes, 104% flere kommentarer, og 84% flere click-throughs.

Hvis du ikke har et konkret foto, så kan du også lave dig noget flot grafik – selvom du ikke er grafiker. Prøv det gratis program www.canva.com.

Tip #32: Facebook statistik

Sæt dig ind i statistik for din page og brug det til at udvikle side og dine opdateringer. Du kan fx bruge statistikken til at finde ud af hvilket tidspunkt, det er bedst at poste på, så du får mest ud af dine opdateringer. Du kan se, hvor mange unikke brugere du rammer. Der er masser af guf at trække ud af systemet, som du kan bruge i professionelt øjemed.

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 01.22.16

 


 

Jeg kan anbefale, at du læser min bog Original – personlig branding og synlighed, hvor jeg beskriver en masse forskellige metoder til hvordan, du finde din egen personlige “stemme”, italesætter hvad du har på hjerte, og beskriver endnu flere måder at skabe indholdet til din Facebookside og andre sociale medier på.

Alle kan lave en profil – men det afgørende og den store udfordring er at skabe indhold, som andre har lyst til at modtage.

Tjek også min workshop, fx min aktuelle, online Winter Camp. Du kan sagtens springe på, hvis den allerede kører, for alle webinars optages og kan genses!

Læs mere om So What Winter Camp her →

Og så ellers rigtig, rigtig god vind med at være det mest spændende, interessante og givende menneske, du kan!

Hilsen Maiken Ingvordsen



Køb bogen Original – personlig branding og synlighed her i min webshop →

Original af Maiken Ingvordsen


 

21,942 total views, 11 views today

De 10 vigtigste udtryk i WordPress
forklaret kort

10-must-know-wordpress

Man kan nemt komme til at rode begreber lidt sammen i WordPress: Hvad er forskellen på en widget og et plugin? Hvad er frontend, backend og dashboarded? Få styr på dine WordPress-udtryk én gang for alle med denne lille 10-punktsguide.

1. Frontend og backend

Frontend (forsiden) er den del af din hjemmeside, som dine besøgende kan se, når de skriver din webadresse i deres webbrowsere.

Backend (baglokalet) er den del af din hjemmeside, som kun du kan se, og som du får adgang til ved at logge ind. Her kan du opdatere, designe og styre din hjemmeside. Du kan oprette blogartikler (posts), sider (pages), installere og opdatere dine plugins, temaer eller selve WordPresssoftwaren.

2. Dashboard

Hovedsiden på din backend, når du logger ind, hedder Dashboarded.

3. Temaer

Temaer er designskabeloner til WordPresshjemmesider. Et tema bestemmer udseendet af hjemmesiden i frontenden for dine besøgende.

Hver WordPresshjemmeside skal have et tema, og derfor kommer WordPress allerede med et standardtema installeret, når du installerer softwaren WordPress. Du kan nemt ændre standardtema til et anden look under Udseende (apperance) → Temaer (Themes).

Du kan vælge et design fra et af ​​de gratis temaer, der er tilgængelige direkte i tema-område under “Tilføj ny”. Eller du kan installere et tema, som du har downloaded eller købt fra et andet sted på nettet, hvis du klikker på “Upload tema” -knappen.

WordPress startede som bloggersoftware, men er blevet det største, gratis hjemmesidesoftware, der fx også tilbyder webshop. Da WordPress er så fleksibelt, er der temaer til rådighed for alle formål. Du kan vælge et rent blogtema, et virksomhedstema, et tema til din online portfolio, magasin eller din egen webbutik.

Du må på jagt efter det perfekte tema for dig:

  • Google efter WordPress-temaer
  • Læs andres blogindlæg om flotte, aktuelle temaer
  • Se på andres websites og tjek ud hvilket temaer der er brugt (nogle gange står det i bunden af sitet – andre gange skal man have en, der kan læse lidt kode, til at opspore det).

4. blog

Hvad er en blog egentlig?

Du kan opfatte en blog som en form for online-logbog, artikelsamling eller et tidsskrift. Så i modsætning til en statisk hjemmeside, som du opretter én gang og sjældent eller aldrig ændrer, er en blog foranderlig, da du løbende udgiver nye blogindlæg. En blog er derfor ofte langt mere spændende at læse og besøge, og giver kunden god grund til at vende tilbage igen og igen.

Der findes mange blogtyper (det kommer jeg nærmere ind på en anden gang :-). Det er alt fra hobbyblogs til professionelle blogs og online magasiner. Hvis du har lyst, kan dine læsere lægge deres kommentarer under hver publicerede artikel, hvilket gør det muligt at diskutere dit indlæg.

5. Blogindlæg vs Sider

WordPress tilbyder primært to forskellige formater til at publicere indhold – blogindlæg (posts) og sider (pages).

Blogindlæg er fantastiske til at skabe dynamisk indhold på dit websted. Det er som regel korte eller længere artikler.

Sider er den statiske del af din WordPresshjemmeside. Du vil for det meste oprette indholdet på dine sider én gang og ikke opdatere indholdet så ofte. Derfor skal du bruge sider til oplysninger såsom din “Om-side” eller en “Kontakt-side”.

Sider kan ikke filtreres efter kategorier eller tags, som det er muligt med indlæg.

6. Widgets

Widgets giver mulighed for at tilføje små, yderligere sektioner til din hjemmeside. Det kunne være en liste over dine blogkategorier, en liste med links til dine sociale profiler, et preview af dine seneste Instagram billeder, Facebook-likebox, abonnement til dine blogindlæg etc.

Widgets kan føjes til widget-områder i et tema under Udseende (apperance) → Widgets. Her kan du også finde alle standard WordPress-widgets.

7. Sidebar

En sidebar er en spalte til højre eller venstre ved siden af ​​din hovedindholdsområde (der typisk indeholder dine blogindlæg eller er en almindelige side).

En sidebar vil ofte indeholde et widgetområde, så du kan tilføje yderligere oplysninger om din blog.

8. Plugins

Plugins er også en vigtig del af WordPress. Med plugins kan du tilføje en endeløs række af ekstra funktioner til WordPress, der rækker langt ud over de almindelige WordPress-funktioner. Det kan være alt fra knapper til sociale medier, så man kan dele dine indlæg til at opsætte en hel online shop, opsætte spamfiltre for dine kommentarer, optimere din sidens sikkerhed, SEO (søgemaskineoptimering) og meget mere. Ved at bruge plugins bliver hjemsiden meget mere fleksibel indholdsmæssigt og teknisk.

9. Database

Alle oplysninger om din WordPress-hjemmeside (din blogindlæg og dine sider indhold, kommentarer, links, brugere, adgangskoder med mere) gemmes i en MySQL-database, der ligger online hos din webudbyder.

Da dine værdifulde oplysninger gemmes i din database, er det vigtigt, at du sikkerhedskopierer din database regelmæssigt for at sikre din hjemmesides indhold. Heldigvis er der en række nyttige plugins til rådighed til at hjælpe dig med din almindelige database sikkerhedskopier. Mere om dette i en anden artikel.

10. Opdateringer

Udover at lave ​​backup af din WordPress-hjemmeside og database, er det også vigtigt, at du holder alle dine temaer, plugins og selve WordPress’en up-to-date. Derfor er det vigtigt at følge de opdaterede instruktionerne på Dashboarded og sørge for, at alle temaer, plugins og at WordPress’en kører på den nyeste version.

Tip: Vent lige et par uger med at opdatere, når der kommer en ny version af WordPress, som der gør ca. halvårligt. Mange af de plugins, du har installeret skal også opdateres, og deres programmører ved ikke altid, hvornår der præcist kommer en WordPressopdatering. Så derfor kan man risikere, at et plugin ikke virker, lige når der udkommer et ny version af WordPress. Vent derfor lige et par uger med opdateringen, så pluginnets opdatering også når at komme med.

Vil du lære meget mere selv?
Tjek mine WordPress-workshops ud, som jeg holder løbende her >

Rigtig god fornøjelse!
Kærlig hilsen Maiken



Køb bogen Original – personlig branding og synlighed her i min webshop →

Original af Maiken Ingvordsen


 

3,488 total views, no views today