32 håndplukkede måder at få flere likes på din Facebookpage

fb


Flere Facebook likes – ja tak!

Jeg bruger til daglig en stor del af min tid på at arbejde professionelt med virksomhedsbrands og personlige brands på sociale medier –  herunder Facebook som primært medie. Dette indlæg er en opdatering af et indlæg, jeg lavede i 2013 på forlagsliv.dk, som stadig er meget populært og ligger nummer 5 i Google, når man søger på ” få flere likes på Facebook”.

I denne nye version får du mine aktuelle, personlige tips til hvordan, du griber din Facebookpage an for at opnå flere likes, så du får opbygget et community omkring din professionelle identitet og forretning. Der findes endnu flere metoder, men jeg synes, at disse tips opretholder en naturlig balance mellem at forblive personlig på din page og ikke for købmandsagtig.

De personers og virksomheders Facebookpages, som jeg har med at gøre, er ofte personlige brands, og derfor skal man kunne mærke, at der står et menneske bag (og ikke bare en virksomhed, der vil sælge dig noget). Vi følger nemlig sjældent virksomheder. Vi følger mennesker, som kan fortælle historier, inspirere, og som har holdninger.

Jeg vil anbefale, at du også læser min bog Original, der graver dybt ned i emnet om hvorfor, vi følger andre, og hvorfor andre kunne have lyst til at følge os. Bogen har et langt afsnit om tribes, som er hele fundamentet for at skabe sig followers på en Facebookpage. For én ting er teknik. En helt anden sag er indhold!

Lad os komme igang!

Tips af teknisk karaktér

Tip #1: SEO-optimér din Facebookpage

Vi googler, Facebooker og YouTuber hinanden. Det er helt essentielt, at du er nem at finde online. Ligesom du kan søgemaskineoptimere din hjemmeside, kan du også optimere dine profiler på sociale medier. Facebook har netop afsløret, at søgemuligheden lige nu bliver udvidet og meget mere bred i fremtiden, så du kan søge på tværs af profiler og posts. Facebook vil decideret prøve at konkurrere med Google og Twitter (læs mere her).

Men når jeg skriver, at du skal søgemaskineoptimere din Facebookpage, så handler det grundlæggende om to ting:

  1. Hvis din professionelle side og din private profil har samme navn (fx dit eget navn), så sørg for at man ikke er i tvivl om, at det er den professionelle side, man skal følge. Det kan du fx ved at have et pressebillede eller logo som profilbillede på din professionelle side og et mere privat billede på din private profil. Husk også, at du på din professionelle side har en titel til rådighed (fx forfatter). Den viser sig også i søgeresultatet.
    .
  2. Sørg for at have udfyldt så meget info som muligt på din professionelle page under menupunktet “Om” (også kaldet “sideoplysninger”).
    .
  3. Opret dig evt. under Facebook Places (så man nemt kan finde dine kontaktoplysninger. Her er en guide, og det foregår via din mobiltelefon eller iPad (med GPS slået til).

Skærmbillede 2015-11-23 kl. 00.15.08
.

Tip #2: Promover din Facebook Page

Ja, det virker, og du vil få likes ud af det!

Jeg vil ikke have dig til at lave en kedelig annoncer i højre side af browservinduet. Drop dem! Jeg tænker på et opslag, der kommer naturligt frem i nyhedsstreamen, hvor der står ”anbefalet side”.

Gå ind på https://www.facebook.com/ads/create – og vælg “promover side”. Læs alt nøje igennem!

En promovering af en side kører typisk i 7 dage.
.
Skærmbillede 2015-11-23 kl. 00.28.17
 .

Tip #3: Bevæg dig UD på Facebook som din page, kommentér og del

At have/være en professionel page fungere meget anderledes end en privat profil. Du kan ikke hive folk ind på siden lige så nemt, som du plejer ved at ansøge om deres venskab. Men du kan sagtens networke alligevel, og det kan du gøre udenfor din egen page. Det vil give dig credit, at du interagerer med andres updates ved at dele og kommentere, plus det vil give interesse og trafik tilbage til dig selv.

Du skal naturligvis ikke spamme andres pages med reklame om, at man skal like din page. Du skal bare være ganske almindelige social, deltage i debatter, komme med sjove bemærkninger, nyttig viden etc. Det skal nok give dig opmærksomhed.

Du skifter identitet til din Page (indefra din page – “brug Facebook som…”) og herefter kan du kommentere på andres pages opslag (ikke private profiler). Du kan til gengæld dele private profilers opslag og dermed lave en kommentar (folk skal nok lægge mærke til, at nogen deler deres opdateringer).
.

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 22.59.27

.

Tip #4: Skift dit Facebookpage-cover løbende og brug det som reklameplads

Din Facebookpage er din reklamesøjle, dit udstillingsvinde og en del af din butik. Så brug endelig topbanneret, dit cover, til noget seriøst. Sørg for det er flot grafisk (få måske en grafiker til at designe det for dig!) eller tjek fx det gratis online program www.canva.com ud. Skriv vigtige beskeder om kommende events, tilbud osv. på dit banner. Kommer man ind på din page, så ser man det 100%.

Skærmbillede 2015-11-23 kl. 00.32.51

Tip #5: Integrer din Facebookpage med dit website (fx i WordPress) – Facebook likebox

Find et godt Facebook likebox wordpress plugin. Jeg foretrækker Jetpacks Like Box.

Skærmbillede 2015-11-23 kl. 00.34.29

Tip #6: Promovér (boost) en enkelt statusopdatering

Vi vil gerne stimulere viral spredning af vores opdateringer, og vi ved, at hvis nogen interagerer med dem ved at like eller kommentere, så stiger den virale spredning.

Facebooks giver mulighed for at promovere enkelte statusopdateringer. Jeg gør det selv, når jeg har opdateringer med særligt vigtigt indhold, fx et salgstilbud i min webshop. Det kan også være en opdatering med en nyhed, som jeg kan regne ud, vil interessere mange.

Prisen for at promovere et enkelt opslag er yderst rimeligt sammenlignet med al andet marketing, du betaler for. Jeg bruger typisk 50-100 kr. pr. promoverede opdatering og rammer dermed 5-10.000 mennesker. Helt konkret bliver opdateringen vist i dine fans (og evt. deres venners) nyhedsfeed indenfor fx de næste 3 dage (du vælger selv).

Promover kun dit aller bedste indhold og sørg gerne for, at der er et billede med i opdateringen. Nogen giver det råd, at man kun skal promovere til eksisterende fans (og ikke deres venner) for at mindske risikoen for sure tilbagemeldinger og spamanklager. Jeg plejer nu at tage chancen. Det har ofte givet nye likes på min page.

Du kan promovere en opdatering lige nede under selve opslaget eller via: https://www.facebook.com/ads/create (ps. der findes også Power Editoren og Facebook Business Manager – men det kommer jeg ikke inde på her).

Se den blå “boost” knap nederst på billedet her.

Skærmbillede 2015-11-23 kl. 00.37.57

Tip #7: Link til din Facebookprofil på dine andre sociale medier og i dit nyhedsbrev

Hvis dit mål er at få flere likes på din Facebookpage, er det en god idé at kigge dig omkring, hvor du har mulighed til at linke til den. Du har fx et link til rådighed på din Instagramprofil. Det kan linke til din Facebookpage, hvis ikke du har en hjemmeside eller blog, der er vigtigere. Og sørg endelig for, at dit nyhedsbrev også linker flere gange til din Facebookpage i samme nyhedsbrev, fx i toppen og i bunden.

Tip #8: Sørg for like- og deleknapper ved alle dine blogindlæg og eventuelt også på dine almindelige hjemmeside-sider

Der findes mange gode plugins, hvis du fx bruge WordPress til din blog og/eller hjemmeside. Jeg foretrækker selv Jetpacks dele-plugin.

Tip #9: Facebook Page Promoter Lightbox

Endnu et WordPressplugin, som jeg selv har tænkt mig at prøve i nogen tid: https://wordpress.org/plugins/facebook-page-promoter-lightbox/

Pluginnet er en lightbox, der nedtoner størstedelen af din hjemmeside og fremhæver en Like Box i midten af siden. Samme effekt bliver ofte brugt til at få besøgende til at tilmelde sig et nyhedsbrev. Indstillingerne for pluginnet kan justeres: Box størrelse, hvornår den skal komme frem på skærmen, og farven på dens skygge.

Det er lidt pushy – men det skal prøves af!¨

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 23.14.58

Tip #10: Link til din Facebookpage i din emailsignatur

Overvej at linke til din Facebookprofil i din emailsignatur. Nogle vil sige, at det kolliderer med spamlovgivningen, men der er trods alt mange, som benytter muligheden alligevel. Du bestemmer selv.

Tip #11: Pay with a like

Og så lige ét sjovt WordPressplugin til:
Pay with a like: https://premium.wpmudev.org/project/pay-with-a-like

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 23.16.29

Som der står om pluginnet:

Pay with a Like lets your visitors exchange a Like, +1, Tweet or share for access to articles, videos, ebooks, coupons – pretty much anything you can dream up.

Det er faktisk ret smart, at lade folk betale med et like, hvis du alligevel har tænkt dig at give dem noget gratis.

Tip #12: Send folk automatisk til din Facebookpage

Måske bruger du et nyhedsbrevssystem, hvor du selv kan bestemme, hvilken side folk skal sendes videre til, når de har tilmeldt sig. Eller afholder du webinars gemmem GoToWebinar, hvor du også bestemmer, hvor folk sendes hen, når de har tilmeldt sig?

Send dem til din Facebookpage! Det skal nok give nogle ekstra likes. De er jo allerede hooked.

Tip #13: Tal om din side overalt

Når og hvis du laver radiointeriew, i skriftlige interviews, på TV, når du holder foredrag, i dine slides. Gør opmærksom på, at du kan følges og findes professionelt på Facebook.

Tip #14: Planlæg og schedule dine opdateringer

Du kan forberede et opslag og planlægge, at det offentliggøres på din side på en anden dato og et andet tidspunkt. Det er en mere strategisk og effektiv måde at gå til dine opdateringer på end “bare” at sidde og finde på noget en gang i mellem. Den meget strukturerede tilgang til Facebook er nogetm som de fleste skal vende dig til, men jeg lover, at der er en gulerod i den anden ende. Det er sindsygt smart! Du kan sammenligne det med at driveen professionel blog eller et magasin. Der ville du også planlægge artiklerne i god tid med fx en editorial kalender. Se Facebook som din mikroblog og planlæg!

Planlagte opslag kan offentliggøres mellem 10 minutter og 6 måneder, efter du har oprettet dem.

Sådan planlægger du et opslag:

  1. Begynd at oprette dit opslag øverst på din sides tidslinje
  2. Klik på ud for Offentliggør
  3. Vælg Planlæg opslag
  4. Vælg dato og klokkeslæt for, hvornår du ønsker, opslaget skal vises
  5. Klik på Planlæg

Tip #15: Post når du får mest ud af det (find de rette tidspunkter)

Det er meget individuelt, hvornår man får mest ud af sine opslag, men nogle vil anbefale:
Om aftenen
I weekenden

I følge Facebook så er “peak activity” omkring kl. 15, så det kan du jo også prøve at gå efter. Onsdag skulle efter sigende også være den mest aktive hverdag på Facebook.

Tip #16: Overvej din opdateringsfrekvens (antal posts dagligt/ugentligt)

Der er to ting i det:
1) Hvordan dine følgere reagerer på dit antal opdateringer.
2) Facebooks algorithme (åh ja, hvem der bare kendte den).

Lige nu siger man i forhold til følgernes interesse for opslag:

Opdateringer 1-2 gange om dagen får 40% mere engagement end opdateringer 3 eller flere gange om dagen. Mindre er altså mere.

Til gengæld er der så også Facebooks algoritme at tage hensyn til, som siger, at man normalt har et reach på ca. 20% på en Facebookpage – altså at du i gennemsnit når 20% af dine følgere med dine opslag. Og hvad gør så, at man nogle gange når flere?

  • Generel popularitet: Hvor godt sidens tidligere opslag har klaret sig blandt dens følgere (interaktioner – likes, kommentarer, deling, klik på links).
  • Opslagets popularitet: Hvor godt dette opslag klarer sig hos dem der har set det.
  • Sidens popularitet hos brugeren: Hvor godt sidens tidligere opslag har klaret sig hos den specifikke bruger.
  • Opslagets type og brugeren: Hvor godt formatet (statusopdatering, billede, video, link) matcher hvad den specifikke bruger har interageret med tidligere.
  • Friskhed: Hvor nyt opslaget er.

Og du kan forsøge at:

  • Anspore dine læsere til at dele, kommentere på og like dine opslag

Med andre ord: Interagerer folk IKKE med dine opslag, så er de for kedelige, pushy og uinspirerende. Så slet dem og prøv igen! Det er afregning ved kasse ét!


Tips af indholdsmæssig karaktér

Tip #17: Giveaways og konkurrencer til folk, der allerede liker din side

Konkurrencer eller giveaways er noget af det indhold, som efter min erfaring giver aller mest interaktion. Lav derfor sjove og nemme konkurrencer med fede konkurrencer, hvor du fx samarbejder med andre brands. Det vil få dine followers til at interagere for at vinde, og på den måde spredes din side ud i deres eget netværk – og giver dig i sidste ende nye followers.

Tjek altid de aktuelle Facebookkonkurrenceregler (Google).

Tip #18: Lav en konkurrence med en fed præmie og boost den (opslaget) til en specifik målgruppe

Invester gerne penge i en præmie eller lav alternativt et samarbejde med et andet firma/brand og boost derefter dit opslag med konkurrencen ud til en specifik målgruppe – ud over dem, der allerede har liket din side. På den måde tiltrækker du nye likes til din Facebookpage.

Husk igen at tjekke de aktuelle Facebookkonkurrenceregler ud (du googler dem bare).

Tip #19: Cross promotion

Samarbejd med andre page-managers, hvor I aftaler, hvordan I kan eksponeres overfor hinandens followers. Det kan være pages indenfor samme professionelle område, men det kan også være indenfor forskellige områder, hvis bare I har samme målgruppe. Man kan kalde det at cross-promovere, og du kan indgå deciderede partnerskaber.

Tip #20: Lav en længerevarende konkurrence

Fx en julekalender, en sommerferiekonkurrence der kører hele juli etc. Det giver utrolig meget tilbage, at lægge ekstra arbejde i at lave et tiltag, der kører over længere tid.

Tip #21: Kom i gang med videomarketing

Video er det helt hotte på Facebook. Facebook prioriterer videoopslag, og det giver højt reach (mange ser dit opslag) og mange views af din video, da Facebook har en autoviewfunktion. I skrivende stund tæller et view, når en person har set din video i 3 sekunder. Derfor er det meget vigtigt, at du designer din video med det i mente, fordi det indikerer også at mange ikke ser meget mere end de første 5-10 sekunder. Faktisk, så er den optimale videolængde på Facebook lige nu omkring 20-30 sekunder. Et lidt sært dogme at klippe og producere video udfra, men prøv og se det som et kreativt benspænd. Nogle vælger også at tekste deres videoer (selvom der er lyd på), fordi mange ikke gider slå lyden til, når de ser en video.

(Pro pro tip: Hvis du virkelig vil have mange videoviews, og du promoverer din video, skal du ind og bruge powereditoren til at booste dit videoopslag. Det giver flere videoviews end “bare” at booste et opslag under selve opslaget)

Tip #22: Selvrefererende posts får flere likes

Vi følger som sagt primært mennesker og sekundært brands og virksomheder. Derfor vil mange af os opleve, at når vi inddrager os selv i vores posts, så får vi en tilsvarende større reaktion tilbage. At inddrage dig selv kan fx være at tage udgangspunkt i en personlig erfaring, at tilkendegive en holdning (postiv/konstruktiv – undgå for meget negativ), referere til en personlig oplevelse etc.

Tip #23: Skriv blogindlæg og del dem på din Facebookpage

Et godt tip til at holde gang i din Facebookpage og få skrevet en masse posts kan være at se pagen som din mikroblog. Men nogle gange, har man lyst til at skrive længere artikler, og i sidste ende “eje” indholdet selv, på sin egen blog. Derfor er der utrolig mange gode grunde til at blogge på en ekstern blog.

At dele blogindlæg på din Facebookpage er at dele indhold, der som regel er tungere end det, vi for det meste møder på Facebook, og det er min egen erfaring, at det er noget folk meget gerne vil have. Derfor er det som regel en del af min egen markedsføringsstrategi – både for mit personlige brand, min virksomhed og kampagner ifm. produkter – at blogge.

Du kan starte din egen WordPressblog eller du kan se, om du kan komme til at blogge et sted, hvor der allerede findes en platform med læsere.

Tip #24: Del læseprøver

Skriver du fysiske bøger og/eller eBøger, så er det en god idé at dele læseprøver på din Facebookpage. Mange bruger tjenesten www.issuu.com til at loade en PDF-fil op på, og dele et læseprøve-link herfra. Jeg har selv brugt tjenesten i mange år.

Tip #25: Opret et Facebookevent

Uanset om det er en workshop, et foredrag, en release, livechat, et webinar – noget du afholder – så husk at oprette det som en Facebook Event. Folk er vant til at bruge tjenesten, og så giver det fin synlighed.

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 01.03.47

Tip #26: Kør et ”tema” og bliv ved!

I over et år kørte jeg hver  fredag en tema-opdatering, der hed #pralefredag. Altså ren pral om hvad der er sket i ugens løb. Det gav som regel over 100 likes og 40-60 kommentarer, og det tror jeg både er fordi det er sjovt og lidt provokerende, og fordi vores sind og hjerne elsker noget, der gentager sig.

Mit tema kørte hver fredag, men det kunne også være en månedskampagne – fx “Challenge of the month” med en opdatering hver dag. Mulighederne er uendelige.

Tip #27: Milesstones – opbyg dit CV og portfolio på Facebook

Markér når der sker noget særligt. Det kan være alt lige fra events, større projekter, aftaler der kommer i hus, din fan #1000 – hvad som helst.

Du kan gå tilbage i tiden og oprette mærkesager, der allerede er sket. Først skal du gå helt i bund på din page og oprette hvornår, det hele startede.

Derefter kan du oprette flere milepæle. Det er blot almindelig opdateringer, hvor du vælger det som funktion. Men husk lige at time disse opdateringer, da det hurtigt kan virke irriterende og som spam at få 10 milepæle serveret lige efter hinanden i nyhedsfeltet (hvis du nu går amok med det). Tilføj også gerne noget storytelling i dine milepæle-opdateringer. Fortæl i levende ord og billeder hvad der skete!

Tip #28: Live arrangementer – del slides og materiale – via Facebook

Igennem flere år gjorde jeg det, at hver gang jeg holdt et foredrag eller en workshop, så sluttede jeg af med at vise et slide med min Facebookadresse og sige højt i forsamlinge at: ”Jeg havde lagt materialet til download på min Facebookpage” (typisk slides som PDF).

Så måtte alle deltagere, op til 1000 mennesker årligt, en tur ind forbi min Facebookprofil, for at få det gratis materiale. Man kunne downloade det uanset, om man havde liked min page eller ej, men mange af dem, der kiggede forbi blev konverteret til followers! Samme princip har jeg brugt som afslutning på online webinars.

Sørg altså for at afslutte alle dine powerpoints, keynotes, Slideshares, webinars osv. af med at henvise til dit website og din Facebookpage evt. med download af materialet. Mit materiale havde en kode på, som man fik ved arrangementet (det er bare en WordPress page med en kode). Det var eksklusivt for deltagerne, der kunne downloade. Blev mine andre followers så sure? Det tror jeg ikke specielt. De fik mere oplevelsen af, at de gik glip af noget godt!

Tip #29: Stil et spørgsmål i din opdatering og få 100% flere kommentarer, end du ellers gør

Det er altid et godt “trick” at stille et spørgsmål i en overskrift eller en post. Der sker nemlig det, at man føler, man bliver nødt til at læse videre for at få svaret… Eller man føler, at man bliver nødt til at svare. Du kan jo prøve idéen af som et dogme og se, om det virker for dig.

Tip #30: Vis dit instagramfeed på din Facebookpage

Du kan vise dit intagramfeed på din facebookpage.  Du kan opsætte et ekstra menupunkt på din Facebookpage, der live-loader dit instagramgalleri.

Jeg bruger app’en:

Instagram Feed Tab for Pages
https://www.facebook.com/appcenter/instagram_feed?fb_source=dialog&fbsid=502

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 01.18.42

Tip #31: Sørg for, at der stort set altid er et billede eller grafik med i dine posts – ikke kun ren tekst

Man siger i skrivende stund, at fotos får 53% flere likes, 104% flere kommentarer, og 84% flere click-throughs.

Hvis du ikke har et konkret foto, så kan du også lave dig noget flot grafik – selvom du ikke er grafiker. Prøv det gratis program www.canva.com.

Tip #32: Facebook statistik

Sæt dig ind i statistik for din page og brug det til at udvikle side og dine opdateringer. Du kan fx bruge statistikken til at finde ud af hvilket tidspunkt, det er bedst at poste på, så du får mest ud af dine opdateringer. Du kan se, hvor mange unikke brugere du rammer. Der er masser af guf at trække ud af systemet, som du kan bruge i professionelt øjemed.

Skærmbillede 2015-11-24 kl. 01.22.16

 


 

Jeg kan anbefale, at du læser min bog Original – personlig branding og synlighed, hvor jeg beskriver en masse forskellige metoder til hvordan, du finde din egen personlige “stemme”, italesætter hvad du har på hjerte, og beskriver endnu flere måder at skabe indholdet til din Facebookside og andre sociale medier på.

Alle kan lave en profil – men det afgørende og den store udfordring er at skabe indhold, som andre har lyst til at modtage.

Tjek også min workshop, fx min aktuelle, online Winter Camp. Du kan sagtens springe på, hvis den allerede kører, for alle webinars optages og kan genses!

Læs mere om So What Winter Camp her →

Og så ellers rigtig, rigtig god vind med at være det mest spændende, interessante og givende menneske, du kan!

Hilsen Maiken Ingvordsen



Køb bogen Original – personlig branding og synlighed her i min webshop →

Original af Maiken Ingvordsen


 

21,942 total views, 11 views today